április 09, 2005

A MOL bejelentette, hogy emeli a benzinárakat, mert a nyersolaj ára is folyamatosan megy felfelé. (ezen a héten ez a második emelés, összesen 11 Ft-tal emelték eddig)
A baj az, hogy a költségek növekedése többszörösen nem igaz.
Először is, a nyersolaj ára négy napja csökken.
A forint pedig erősödik.

Plusz, íme egy idézet:
A magyar Autóklub próbapert indított a Gazdasági Versenyhivatal ellen a MOL árképzése miatt. A per során a tisztességes gazdálkodás és ármegállapítás kérdését boncolgatták. A MAK keresete azon a tényen alapult, hogy a MOL üzemanyag forgalmazása során olyan árakat állapít meg a nagy- és kiskereskedelemben egyaránt, melyeknek valódi ráfordításaihoz bevallottan semmi köze. Azaz vasúti költséget számol vezetéken érkezett benzinért (kőolajért!), amit nem a nyugati tőzsdén vásárolt, de annak árával számolt. Nem kész benzint, hanem olcsóbb orosz vagy hazai kőolajból – a nyugati munkabérköltség 1/5-é-ért itthon előállított terméket forgalmaz. Ezt úgy számítja, mintha a nyugati tőzsdén kész benzint venne és vasúton szállítaná haza. A MOL ebben a földrajzi környezetben kizárólagos kőolaj lepárlási lehetőséggel rendelkezik, ezért nem mindegy, hogyan alakítja ki árait saját hasznára és a fogyasztók kárára. A pert az Autóklub megnyerte! Ezen ítéletnek rendkívüli a jelentősége. A Legfelsőbb Bíróság ítéletében kihangsúlyozta, hogy a MOL árképzése mekkora hatást gyakorol az egész magyar gazdaságra. Mi magyar állampolgárok, autósok és autó nélküliek egyaránt azt hihetnénk, hogy a 2003. november 26-án hozott ítélet, melyről az ország legnagyobb civil szervezetének lapjából, az Autósélet 2004. januári számából vehettünk tudomást, megrengeti az országot. (Bizony meg kéne rengetnie gazdasági életünket!) Ezzel szemben – egyetlen tv-adó aznap esti híradóján kívül – sem az elektronikus, sem az írott sajtó egy szónyi, vonásnyi figyelemre sem méltatta a hírt mind a mai napig. Így a média hallgatásával maga is hozzájárul ahhoz, hogy az ügy elkendőződjön, az eljárás elhúzódjon. Mi pedig tovább fizetjük a térség legmagasabb árát nem csak benzinben, de a kenyérben, ruhában és minden másban. Kinek az érdeke ez? Vajon hány magyar nagy – és kisrészvényese lehet a MOL-nak és milyen százalékarányban, akik nyereséget könyvelhetnek el maguknak? Vajon megéri-e az ország (tízmillió ember) gazdasági helyzetét akár a legcsekélyebb mértékben is rontani (hagyni) kevesek tisztességtelen hasznáért? 2003-ban a MOL története legnagyobb nyereségét érte el."

Mi történt erre? Bejelentik, hogy még ez sem elég, feltehetően lesz még a benzin 300 Ft körül.
A MOL nyeresége pedig... Naaa.... A versenyhivatal sem tudott mit kezdeni az olajcéggel.
Íme a GVH indoklása.


A MOL Rt által alkalmazott üzemanyag nagykereskedelmi árak és a számított importár viszonya. (1997-2000. I-VII. hónap)

Időszak Nagykereskedelmi lista ár
(számított importár = 100)
Motorbenzin Gázolaj
1997. 97,2 94,8
1998. 95,6 94,8
1999. 94,8 94,0
2000. I-VII. hó 92,4 96,7


A MOL Rt által alkalmazott kiskereskedelmi árrés

Időszak Motorbenzin ( Ft/liter ) Gázolaj ( Ft/liter )
1997. január 6,82 4,70
1998. január 8,42 6,90
1999. január 9,82 7,70
2000. január 12,29 9,77
2000. július 12,62 10,10


Közben Magyarországon az egyik legmagasabb az üzemanyag adótartalma.
Ráadásul az adó is adózik. Számoljon aki akar, hogy hogyan lesz 1€ feletti a benzin ára.
Mondjuk az vajon törvényes, hogy a jövedéki adó is alapja a 25% forgalmi adónak???

Basszus, eljön az idő, amikor tényleg bicajjal fogunk majd járni. Mert úgy tűnik Magyarországon a helyváltoztatás luxustermék lett.


Nincsenek megjegyzések: