november 07, 2006

Komment

Két hír egy napról.
Mindkettő az Index-en jelent meg. Talán kódolt üzenet?


Az első cikk arról szól, hogy túldotált a vasút, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter majd megmutatja,

Kedves János, engedd meg hogy tegezzelek. Egyszer nagyon távolról találkoztunk, plusz fiatalabb vagy nálam, de legalább gazdagabb. Sokkal gazdagabb. Azért vagy gazdagabb, mert feltehetően sokkal okosabb és ügyesebb vagy mint én. Hiszen háromszor adtad el ugyanazt a cégedet, mindhárom alkalommal gazdagabb lettél egy kicsit. Ráadásul felépítettél egy céget, nem is akármilyet, ügyesen. És ez azért sikerült, mert okos vagy. Azon a pályán mindenképpen, ott nem volt bullshittelés meg félrebeszélés. Most látom kezded ezt is megtanulni.

Kezdjük az elején. A vasúti közlekedés a világ minden országában veszteséges, dotálják, mert számolnak. Ugyanis ha mindenki autóval járna, akkor nem lenne fentartható országúti közlekedés, belefulladnánk a saját aeroszol szemetünkbe.
Erre te most jössz, és arról beszélsz hogy ez nem jó. Egy pár kérdésem azért lenne:
- mikor utaztál utoljára mondjuk egy személyvonaton János?
- mikor kellett kiszámolnod utoljára hogy mennyibe kerül Békéscsabáról Budapestre utazni?

(Mielőtt visszakérdezel) Én nem is olyan régen utaztam (bár bevallom, régen feladtam azt hogy vonatozzam, Drága és büdös, de legalább késik és kényelmetlen).
Szóval Békéscsaba - Budapest viszonylat 2.204 Ft. Ha szeretnék kicsivel kényelmesebben, nem hányásszagú fülkében utazni, akkor 2.724 Ft. a jegy ára. Menetidő 2 óra 45 perc, 3 óra. Plusz a vasútállomásra kibumlizni, plusz Budapesten eljutni ahová akarok. Itt is ott is buszjegy, cipekedés, simán további egy óra.
Autóval ez az út 230km, olyan három óra alatt el lehet jutni Budapestre. Kaputól kapuig. Időben már nyert az autó. Simán. Költségben? Csak a benzin laza 4.800 Ft, hoppá, itt bukó. És ez csak a benzin, ebben nincs benne az amortizáció, semmi. De a magyar ember így számol, ezzel nem tudunk mit kezdeni. Maradjunk abban hogy te is tudod én is tudom hogy ez a 4.800 igazából simán van egy tizes, de akkor is 4.800 Ft. hiszen a MÁV 19 forint per kilométer díjjall lenne nullszaldós, ezzel szemben 11 Ft a teljes árú jegy, Tarthatatlan, hiszen veszteséget termel.


Viszont:
Kettő embernél már jobban jövünk ki autóval. Időben, pénzben és kényelemben.
Ha bárhol befigyel egy taxi (éjszaka indulok vagy érkezem), akkor egyértelmű a helyzet, az autó a választás.


Mi lesz akkor ha megemlitek az árat?
Megmondom. A legkoszosabb legolcsóbb vonat is annyiba fog kerülni mint ha autóval közlekednénk.
Az autó gyorsabb, kényelmesebb, rugalmasabb, ki fog vonatozni?

Persze, tudom, mindig lesz olyan akinek az ideje, a pénze, stb. De most tekintsünk el tőlük. Akinek választási lehetrősége van, azon emberek nagy többsége soha többé nem ül vonatra! Vajon miért hajlandóak az emberek aranyárat fizetni a benzinért???


A második cikk arról szól, hogy az állam gépezete nem hatékony, semmi nem ösztönzi hatékonyságra.
Tényleg, biztos hogy el kell felejtened azt, hogy valaha egy profitorientált cégnél dolgoztál? Hogy van olyan is hogy piaci alapon árazás, nem pedig költségalapú????? Hogy esetleg oka van annak hogy a MÁV nem hatékony? Hogy elveszti a fuvarozási szerződéseket, mert a közút annyival rugalmasabb? Esetleg ennek is utána lehetne nézni? Talán van olyan területe ennek a gigacégnek ami nyereséges?

János, csalódtam benned, a bizalmam bebuktad. Pár év, és pont olyan baromságokat beszélsz mint a politikusok. Ne feledd el honnan jöttél.

És vedd fel azt a zoknid amiben gondolkodni szoktál.

Nincsenek megjegyzések: