szeptember 01, 2005

Megint MOL, egyszerűen nem tudok napirendre térni a benzináremelések miatt érzett felháborodásomon.
Ma valami ilyesmit modtak be a ráióban (egyik kereskedelmi adó hírműsora).

A MOL emeli 5 (vagy 6?) forinttal a benzin nagykereskedelni árát.
Ez ugye alapból azt jelenti, hogy az erre rakódó áfa, profit meg egyéb bizbaszok miatt a kiskereskedelmi áremelés ennél jelentősen nagyobb lesz!
Az ok, hogy a mexikói öbölben tombolt egy hurrikán (szegény New Orleans), és le kellett állítani a kitermelést, felment az olaj ára.

Nem értem. Eddig semmiféle komolyabb olajárcsökkentő hatás nem gyűrűzött be kis hazánkba. Csak az emelés.
Ez az emelkedés például ideiglenes, mert
- az USA a magas árak miatt elkezdte az lajtartalékait is kitermelni (ez fog tartani rövid ideig)
- a hurrikán is elvonul, megszerelik a kutakat, és mehet a kitermelés

Vajon az olajár csökkenés hatással lesz az itthoni árakra?

Ha valaki fellapozza az olajcég weboldalát (tudom, képzavar, csak képletesen értem :-), akkor az alábbi számokat találja ott most (mazsolázok):

- 2005. I. félévben az üzleti eredmény 58,1 Mrd Ft-tal 167,6 Mrd Ft-ra (869,3 millió USD) emelkedett - ez az egész cégcsoportra vonatkozik, előző év hasonló időszakához hasonlítva

-
A Feldolgozás és Kereskedelem szegmens üzleti eredménye 87,3 Mrd Ft-ot (452,8 millió USD) tett ki, ami 56%-kal magasabb (dollárban 69%) 2004. I. félévhez képest. Ezt a magasabb értékesítési mennyiségek, a bővülő Brent-Ural árkülönbözet, magasabb gázolaj crack spread-ek, az integrált csoportszintű működés és a készletértékelés pozitív hatása eredményezte. A becsült tiszta, dollár alapú, az újra-beszerzési árakat figyelembe vevő eredmény 27%-kal növekedett.

Akkor egy kis magyarázat. Tavalyhoz képest a Feldolgozás és Kereskedelem több mint 50%-kal magasabb profitot ért el. Elismerik a weboldalon is, hogy a Brent-el számolnak, míg az Ural-t veszik...

Adott ugye egy olyan termék, amely:
- nagyon magas belépési korláttal rendelkezik, iszonyú összegeket kell befektetni a piacra lépéshez
- protekcionista piac, a kormányok stratégiai üzeltágként kezelik, ezért védik
- a végtermék gazdaságosan csak kis távolságra szállítható

Így szépen, ügyesen kialakul egy monopólium, amelyből a két legnagyobb rablóbanda garázdálkodik, a tőke és az állam. Mehetsz máshoz venni benzint, de ők is a MOL-tól veszik, szóval innentől semnkit nem érdekel ha másnál vásárolsz. A határon áthozott benzin viszont komoly bevételkiesés mindkettőnek, ezért ráuszították a vámkommandót. Gratulálok. Így kell ezt csinálni egy demokrációban (tudom, jövedéki törvényt sértenek meg minden. DE: mikor veszik észre, hogy az emberek egyszerűen csak boldogulni akarnak az életben. Nem gyárilag gonoszak, hanem kialakul...)

A benzin árképzése külön izgalmas történet. Mert ugye míg az autó áfája, átírási díj, regisztrációs díj, súlyadó, kötelező biztosítás (na jó, ez szolgáltatás is), autópályadíj (mi pénzünkől épült, nekünk, háromszoros piaci áron), parkolás és egyéb sarcok kvázi egyszeri vagy alkalmi bevételek. Ennyi nem elég. A benzin viszont fogyasztásarányosan lehet adóztatni, ráadásul kikerülhetetlen, szóval fizess paraszt.

Szóval van a benzinár. Olyan 110 Ft? E körüli összeg. Vagyis ha mondjuk például emelkedik a nyersolaj ára 10%-kal, akkor a késztermék árára nem kéne több mint 4-7 Ft kerüljön. Vagyis olyan 3%.
Erre rájön a készletezési díj, ami 3.40(?) per liter.
Erre rárakják az adót (ami laza 110 Ft körül van).
Majd erre cuppantják rá a 25 áfát. Amelynek egy része adó adóztatása. Pontosabban ha csak az előállítási költséget adóztatnák, akkor alapból 28-30Ft-tal lenne kevesebb a benzin ára. Hoppá.
Arról ne is beszéljünk, hogy a 25%-os áfa mérték is kirívóan magas.

Gyors fejszámolás. Tegyük fel hogy a MOL szakít egy nagyon, Brent árakon számol és Ural-t vesz. Így csinál magának (költségek levonása után) 10-15Ft-ot? (nem tudom, ezért kérdezem)
Az államhoz pedig befolyik a 280 Ft-os benzinből olyan 160 Ft (sacc).
(az én szememben aMOL-t nem mentesíti, hogy a duóból ők a kisebb rablóbanda)

Évi eladott 1.7 Mrd liter benzin és 1.2Mrd liter gázolaj mellett ez (becslés) olyan (mennyi????), szóval olyan 460-470 Mrd Ft. (adatokat innen vettem)

A magyar költségvetés 10%-a egyetlen forrásból, innen jön. Egy háromfős család így évente 138.000 Ft-ot fizet a benzinárban elhelyezett adóból. Az ezerféle más adó és a hihetetlen magas áfa után. Ráadásul az autós lassan közellenség. Mert parkolni szeretne a háza előtt, balesetezik, környezetszennyez.
Szép új világ.

Csak egy "furcsa" gondolat. A kormány és az Országgyűlés tagjait, az életünkről szóló fontos döntések meghozóit kötelezném az Alkotmány pontos ismeretére. E mellett arra, hogy havonta egyszer valaki szépen újra és újra elmagyarázza nekik, hogy elsődleges feladatuk az, hogy ebben az országban megteremtsék a minőségi élethez a feltételeket rövid és hosszú távon. Valahogy hajlamosak figyelmen kívül hagyni ezt a fontos szempontot.

Nincsenek megjegyzések: