október 05, 2005

Az autó létszükséglet. Nekem.
De milliónyi másnak is is.
Az állam azonban luxuscikként kezeli, és ennek megfelelően adóztatja. Talán nem véletlen, hogy a cégeknél az autó nem munkaeszköz, hanem a juttatások egyik formája.
A legjobb autó a céges autó - szokták mondani. És ez így is van, hiszen közel nettó 100 rugó juttatás egy céges autó. A saját pedig nagyon komoly kiadás.
Ennek tényleg így kell lennie? Vagy annak, hogy az állam által az autósoktól adóként beszedett 1000 milliárd csak fele forog vissza az autózásba? (utak javítása, autópályák, stb, stb)

Vajon mennyi adót fizet egy átlagpolgár?
Azt mondanám, hogy szimpla számítás, de mégsem.
Számoljunk egy kicsit.
Teremt mondjuk havi 1.000.000 Ft értéket a cégnek ahol dolgozik.
De "csak" bruttó 500 a fizetése. De ennek a nettója pontosan 267.000 Ft. Államnak jut 233.000.
Ebből a pénzből a polgár szépen vásárolgat, félretesz, autózik, él.
Szépen fizeti a 25% Áfát a legtöbb dolgon, de az autózás dologban sokkal többet is penget. Maradjunk abban, hogy a 25%-a ennek a nettónak is megy az államkasszába. Vagyis újabb 67 rugó az államnak.
Vagyis
Hoppá, de a cég is fizet a munkavállaló bruttó fizetése után! Nem sokat, mondjuk (durván kalkulálva!) a nettó fizu 40%-át. Ez újabb 107 ezer az államnak.
Hoppá, de ez még nem elég. A cég akit foglalkoztat, fizet további adókat, és a nyereség után is penget. Ha neki maradt az 1 millából olyan 250.000, de e mellett penget további 150-et legalább.
Adjuk mindezt össze.
1 milla értékből az állam kap 233+67+107+150=557
Hangya (dolgozó): 267-67= 200
Cég: 243

Vagyis bármit amit teremtünk, építünk, stb, az állam szépen elveszi a felét. Cserébe kapunk közigazgatást (bocsánat, hivatalokat), utakat (bocsánat, kátyúrengeteget), egészségügyet (bocs, könnyű halál megoldásokat), ingyenes iskolákat (bocsánat, már nem ingyenes), nyugdíjat (bocs, éhenhalni sok, élni belőle kevés), Meg még ezernyi nagyszerű dolgot. Hát, ilyen a harmadik évezred hajnalán Magyarország. Ahol álmomban jártam.

Nincsenek megjegyzések: